Er klubbkulturen død?
- Nyheter
Vi tar debatten i Biblioteket lørdag klokka 15.50.
Klubbkulturen er død, sies det. Men hvem drepte den? Var det den antisosiale og sunne generasjon Z? Eller var det korona, inflasjon eller kommersialiseringen av sjangeren?
I 2023 rykket en rekke unge mennesker ut på Tiktok for å klage sin nød over at klubbkulturen og nattelivet ikke var det de hadde blitt forespeilet at det skulle være. Det er ikke bare en følelse: I Storbritannia har omtrent tre fjerdedeler av nattklubber stengt siden 2005, og selv klubbkulturens hovedstad Berlin sliter med å trekke like stort publikum.
Etter de dramatiske pandemiårene som slo beina vekk under utelivet, synes kulturen for dansemusikk endret. Og det dreier seg ikke bare om at det er færre klubber. Dansemusikken er til forveksling lik listepopen, unge er ikke lenger interessert i å oppsøke klubber, drinkene er dyre og DJ-ene fremstår mer som popstjerner og sosiale medier-påvirkere, enn de er formidlere av musikk. Hva slags klubbkultur er det vi står overfor i dag? Og var det egentlig bedre før?
For å forsøke nærme seg noen svar på denne gåten, har Øyafestivalen invitert Thomas Hermansen, også kjent som DJ-en og musikeren Prins Thomas, Trym Grydeland, booker for konsertscenen Trekanten, og Ida Messel, journalist for Musikkmagasinet i Klassekampen. Panelsamtalen ledes av Karima Furuseth, journalist i Morgenbladet, samt DJ og produsent.