Kunst på Øya er den frekke lillesøstera, som alltid overrasker og stadig finner på noe sprell. Siden Øyafestivalen flyttet til Tøyenparken i 2014 har vi vist kunstprosjekter som tøyer grensene for hva en musikkfestival er, og hvordan kunst kan oppleves.

Vi vil skape kunstopplevelser som utfordrer festivalopplevelsen og gir publikum nye perspektiver: Hvordan kan kunst berike en musikkfestival? Hvordan kan en musikkfestival fungere som en plattform for kunst og kunstopplevelser? Kan kunst både være politisk og funky? Hva er kunstens funksjon i dagens samfunn? Har den blitt en del av det strømlinjeformede underholdningsbildet? Kan kunst være politisk og meningsbærende uten å virke ekskluderende. Kan det kommersielle endre vår bevissthet rundt miljø, etikk og forbruk?

Dette er noen spørsmål vi ønsket å undersøke nærmere på Kunst på Øya 2017, derfor inviterte vi seks kunstnere til å presentere sine arbeider, både helt nye og eksisterende verk. Prosjektene gikk fra dekonstruerte hagebenker, via det arkaiske norske, til antropocen overvåkningsproblematikk.

I 2014 hilste Yngvild Rollands: «Scream until you like it» publikum velkommen til festivalen. Dette var det første i en serie med tekstbaserte kunstverk over inngangsportalen. I fjor var det den New York baserte kunstneren Anne Katrine Senstad sin tur. Hennes neonskilt møtte publikum på vei inn til festivalen og spurte hvem som egentlig styrer oss. Les den arkiverte teksten om prosjektet her.

Den Berlin-baserte kunstneren Michael Johansson viste skulpturen «Some Assembly Required – Picnic» en standard parkbenk som har begynt å mutere seg selv. Les mer her.

Anders Eiebakke utforsket Øyafestivalens historie gjennom sivil og militær overvåkningsteknologi. Les mer her.

Knut Åsdam viste en videoinstallasjon som så på urbane tablåer med et samfunnskritisk blikk. Les mer om installasjonen her.

Performancegruppen Valhalls Døtre ville utforske det norske som levende skulpturer rundt omkring på festivalområdet. Les mer om hva de gjorde her.

I disse dager planlegger vi kunstprogrammet for sommeren. Vi kan foreløpig ikke røpe så mye, men garanterer at du kommer til å få en unik kunstopplevelse på Øyafestivalen 2018.

Følg med!

 

Om kuratorene:

Kurator Alexander Rishaug er lydkunstner og musiker med lang og rik fartstid fra norsk lydkunst og støymusikk. Han har bakgrunn fra Kunstakademiet i Trondheim, samt som produsent for Rikskonsertene. Dette er hans andre år som kurator for Kunst på Øya.

Prosjektleder Kyrre Heldal Karlsen er en av Norges mest sentrale lyskunstnere, som lager lys og rom til danseforestillinger, teater og konserter. Han har designet lys for Øya siden 2012, og ledet Kunst på Øya siden 2014. Ved siden av å drive Kunst på Øya lager han også lysdesign og lysskulpturer for festivalen.