Kom deg på Oslo World i starten av november

Tirsdag 2. november starter Oslo World med musikk og annet innhold fra ulike deler av kloden.

oumou-cbenoit-peverelli-web-4-crop
foto Benoit Peverelli

Kom deg ut i byen for å oppleve spennende godlyd fra Mali, Portugal, Tyrkia, Senegal, Spania, Frankrike, Angola, Libanon, Ukraina, Iran, Hellas, Gambia eller andre steder du kanskje ikke hører musikk fra daglig. Moroa starter med Oumou Sangarés åpningskonsert på Rockefeller. Hun imponerte stort på Øya 2017. Sjekk hele programmet her for å finne noe som passer for deg.

 

Her kommer tre anbefalinger fra Øya-kontoret.

 

Tirsdag 2. november på Rockefeller

OUMOU SANGARÉ (ML)

I dag tilhører Oumou Sangaré scener over hele verden – men hun nyter fremdeles kjælenavnet “sangfuglen fra Wassoulou”, et område der Sangarés hjemland Mali møter Elfenbenskysten og Guinea, og hvor om lag 160.000 mennesker bor. Wassoulou er også navnet på sjangeren Sangaré bidro til å løfte frem – en musikkform som blant annet kjennetegnes ved at de fremste utøverne er kvinner, og at det tekstlige innholdet ofte tar utgangspunkt i det perspektivet. Som mye annen musikk fra Mali preges Wassoulou-musikken av en særegen rytmikk og dynamikk, i tillegg til teksturene fra instrumenter som djembe, det felelignende instrumentet soku, den vestafrikanske harpen ngoni og den vekselvis avslappede og kraftfulle stemmeprakten til sangere som Sangaré. Det finnes med andre ord en rik kulturell kontekst for Sangarés karriere. Det hun har fått til er uansett bemerkelsesverdig. Les mer her.

www.facebook.com/oumousangareofficiel

 

Torsdag 4. november på Parkteatret

MARIA JOSÉ LLERGO (ES)

Hun er født og oppvokst i Andalucía, flamencoens offisielle fødested, og hun er tydelig inspirert av flere av de største tradisjonelle flamenco-sangerne. Blant dem peker Camarón de la Isla seg ut som det kanskje største forbildet. Den legendariske sangeren samarbeidet blant annet med musikere som Paco de Lucia og revolusjonerte flamenco på slutten av 70-tallet, da han introduserte trommer, elektriske gitarer og sitar til en sjanger som for det meste hadde vært tro mot sine opprinnelige ingredienser. «Det vi nå kaller tradisjon var en revolusjon i sin egen tid”, har Llergo sagt om inspirasjonskilden. Når hun på det korte, bejublede debut-albumet Sanación fra i fjor utvider paletten med elektronikk og moderne vokalproduksjon er det med en lignende musikalske dialog i bunn: “Når jeg bruker elektronikk i musikken min, er det fordi jeg lever i nåtiden og har tilgang på synthesizere og andre instrumenter som jeg virkelig beundrer. Disse lydene er også en del av livet mitt,» har hun sagt. Les mer her.

Facebook

 

Fredag 5. november på Cosmopolite

ALTIN GÜN (TR)

Altin Gün er også kanskje de fremste forvalterne av en helt spesiell rocktradisjon. Lilleasia var tidlig ute med å la seg påvirke under rockens gjennombrudd på sekstitallet. Det har satt store spor. Møtet mellom elektriske instrumenter, fuzz, garasje-attityd og tyrkisk musikkarv munnet ut i betydelig musikk som fremdeles inspirerer band, DJer og musikkinteresserte over hele verden. Den anatoliske rocken er simpelthen en hedersbetegnelse, det handler om en psykedelisk samklang i skjæringspunktet mellom eksotifisering og tradisjonsfornyelse, som stadig gir mening. Amsterdam-baserte Altin Gün, som har medlemmer med tyrkisk, nederlandsk og britisk bakgrunn, demonstrerer kraften som finnes i dette skjæringspunktet på stadig nye måter. Les mer her.

www.facebook.com/altingunband