Posted on

Øya får ny designer

Erland Gyllensten Banggren tar over etter Are Kleivan.

De som overvar samtalen mellom Are Kleivan og intervjuer Audun Vinger i Biblioteket under årets festival, vet at designeren fra Metric Design nå takker av etter lang og tro tjeneste. Elleve herlige og umiskjennelig «kleivanske» årganger har det blitt, fra 2006 til 2016 (se bilder under saken), i et samarbeid som har vært både tett, intuitivt og ikke minst svært morsomt. Men når de første artistene slippes til neste utgave av Øya litt senere i høst, er det nykomlingen Erland Gyllensten Banggren som har utformet profilen.

Banggren kan fremdeles trygt plasseres i kategorien ung og lovende, men det skorter ikke på relevant erfaring. I tillegg til å ha vært art director for D2, Smug og Aftenposten K, har han designet for kunder som Blå, Jaeger, Universal Music, Warner Music, og mange flere. Han er heller ingen fremmed for oss i Øyafestivalen; da vi ga ut magasinet Fan Fanzine i årene 2009-2011, var det Erland Banggren som sto for det visuelle, og han har designet alle fem sjutommerne i serien vi har sluppet sammen med Music Norway og den britiske etiketten/platebutikken Rough Trade. I sin tid, tilbake i 2008-2009, var han til og med Are Kleivans assistent og avlaster på Øya-prosjekter.

PrintForeløpig er det kun logo som er klar. I tråd med miljøprofilen vår, og spesielt ønsket om å ikke produsere nytt materiell som scenebannere og skilter hvert eneste år, vil logoen fungere tildels uavhengig av og lengre enn resten av det visuelle uttrykket. Om en drøy måned er vi klare til å avduke Øyafestivalens nye visuelle profil i sin helhet, parallelt med de første artistene til neste års festival, en flunkende ny hjemmeside, og kort tid etter også en ny app. Ventetida kan du for eksempel bruke på å finne ut mer om Erland på hjemmesida hans.

Avtroppende designer Are Kleivan er i vinden som aldri før. Metric Design har designet den ene sida av de nye norske pengesedlene, som forhåpentligvis finner veien inn i lommeboka di en gang i løpet av neste år, og kommer også til å fortsette å sette sitt preg på den norske musikk- og kulturscenen fremover. Her, på Metrics hjemmeside, kan du holde deg oppdatert.

 

28862460746_b06bb1fa99_h
Are Kleivan samtaler med Audun Vinger om Øya-designet under årets festival. Foto: Anna Lerheim Ask
Plakatvegg
Are Kleivans Øya-plakater 2006-2013.

 

Kjøp billett her!