Posted on

Foodstock

Musikk, mote – og mat. En sak av Yngve Ekern

Musikk, mote – og mat.
De to første faktorene har vært popkulturens M&M´s siden 1960-tallets San Fransisco-inspirerte hippiegevanter (som igjen var den største moterevolusjonen siden 1920-tallet, da jazz og ragtime sto på den musikalske menyen). For the record: Jeg var rockjournalist i Aftenposten før jeg ble matjournalist – så jeg har selv erfart hvordan dette henger sammen.

Moten – musikkens følge, og ofte en drivkraft:

Marc Bolan entret scenen 1971 med eyeliner og mascara for å understreke at dameklær var rocka: Wham, bam, thank you, glam! Dette var et refreng selv Mick Jagger hev seg med i. David Bowie og Roxy Music koblet musikk og mote med mer monden eleganse.

Det forfinede tekstiluttrykk var ikke punkens fremste kjennetegn frem mot 80-tallet, men klesveiens kjøreregler var likevel mer ufravikelige og uniformerende enn noen gang. En kolleksjon preget av tristesse var Joy Divisions arv til dagens emoer. Og kom ikke her og si at Beck ikke initierte motebevegelsen som under deres egne protester inspirerte dagens hipstere.

Så til maten – den siste festivalhiten:
Arrangørene av Øyafestivalen har godt kjennskap til sitt publikum. De vet hvilke band som skal bookes for å bringe folk til Tøyen. Og de vet hva folk vil ha av taffel til musikken. Nå handler det ikke lenger om idoler og påvirkningskraft.
Det å spise sunt, i det minste økologisk og miljøvennlig, er blitt en så stor del av musikkmiljøet at trenden ikke engang trenger trendsettere. Det bare er sånn. I alle fall for dem som vil ha et minstemål av kred.

I fjor utgjorde økologiske råvarer 94 % av basisen i de over 30 tonnene med mat som ble servert på Øya. Hvorfor? Det er selvfølgelig: «Vi er opptatt av miljøet, og mener økologisk matproduksjon er en naturlig del av en bærekraftig framtid,» heter det i festivalprogrammet. De sier, som de skriver, at bare økologisk og bæreklraftig mat er godt nok for Øyas publikum.

Samarbeidet med økoorganisasjonen Oikos og kontrollorganet Debio har gitt dem et offisielt gullmerke i økologisk servering – til rundt 60 000 publikummere, 2500 frivillige og 500 artister. Blant inspirasjonskildene er festivalen i Roskilde. Der spiser rundt 130.000 festivaldeltakere omtrent 3 millioner økologiske og i en viss utstrekning vegetariske måltider.
Selv de 3500 kilometerene dopapir som går med til å behandle matrestene i den andre enden av publikummet er av økologisk sort. No shit.

Skrevet av Yngve Ekern

Kjøp billett her!